1B Onderwijs
Doel
We streven een inclusieve wijze van leren en ontwikkelen na, waarmee we kansengelijkheid vergroten.
Ontwikkelingen en keuzes
Ongelijk investeren voor gelijke kansen
Ontwikkeling
Deze ontwikkeling houdt in dat we het meest investeren in hulp/ondersteuning aan de mensen die dit het hardst nodig hebben, om zo kansengelijkheid te bevorderen. We werken hierbij samen met onder andere scholen, kinderopvang, de bibliotheek en het welzijnswerk.
Keuze
Kansenongelijkheid kan al ontstaan in de jeugd. Daarom investeren we op het vlak van onderwijs het meest in de kinderen met minder kansen, bijvoorbeeld door armoede in het gezin, het spreken van een andere taal (nieuwkomerskinderen) of door problemen in het gezin, zoals een zieke ouder. We zetten hier samen met scholen en kinderopvangorganisaties op in door voorschoolse educatie te bieden, maar ook door de inzet van bijvoorbeeld een schakelleerkracht op scholen met veel nieuwkomerskinderen. Daarnaast onderzoeken we wat de belemmerende factoren voor gelijke kansen in het onderwijs zijn als gevolg van armoede. Zo is huiswerkbegeleiding niet voor alle kinderen toereikend en willen we er samen met partners op inzetten dat ook kinderen uit minder bedeelde gezinnen hier gebruik van kunnen maken.
We dekken deze activiteiten zoveel mogelijk vanuit de onderwijsachterstand-middelen die we vanuit het Rijk ontvangen.
Financiële consequenties
Er zijn geen extra financiële middelen benodigd.