Deel 2 Financieel perspectief

Financiële consequenties

Financiële consequenties

Inleiding
In deze nota is rekening gehouden met enkele kaders: een sluitende begroting, de incidentele budgetten t/m 2025 vanuit het Rijk als een soort vliegwiel inzetten en nu geen maatregelen  nemen om het tekort voor 2026 en verder op te lossen.
Tevens is bij de ontwikkelingen de vraag gesteld of deze onoverkomelijk, onvermijdelijk en onuitstelbaar zijn.
Op basis van deze weging zijn een aantal ontwikkelingen nu niet in de perspectiefnota opgenomen, maar in de bijlage. Deze ontwikkelingen willen we namelijk wel graag zichtbaar houden. Wanneer het budget en/of de personele capaciteit het de komende jaren toelaat, willen we deze ontwikkelingen alsnog voorleggen.

Sluitende begroting
Het uitgangspunt is dat we een sluitende begroting maken binnen de toezichtskaders van de Provincie, om zeggenschap te behouden over ons eigen budget.

Incidenteel extra budget
In de Meicirculaire 2022 heeft het Rijk voor de jaren tot en met 2025 incidenteel extra budget ter beschikking gesteld. Het Rijk doet namelijk meer uitgaven naar aanleiding van het Regeerakkoord. Daardoor stijgen ook onze inkomsten vanuit het Rijk (systematiek ‘samen trap op en samen de trap af’). Daarnaast worden we (deels) gecompenseerd voor de extra loon- en prijsstijgingen als gevolg van inflatie.
Vanaf 2026 zijn de inkomsten vanuit het Rijk echter fors lager (door aanpassing van de normeringsmethodiek en einde Regeerakkoord), daarom wordt 2026 ook wel het ‘financieel ravijn’ genoemd.

Structurele uitgaven
Wanneer het Rijk het ‘financieel ravijn’ vanaf 2026 ‘oplost’ is er ruimte om te investeren. Wanneer dit niet het geval is, zorgen structurele uitgaven nu voor een extra noodzaak tot bezuinigen straks.
Dat is het dilemma waarvoor we nu staan; hoe om te gaan met maatregelen die structureel extra middelen vragen (en het tekort 2026 vergroten)?

Nu geen maatregelen om het tekort voor 2026 en verder op te lossen
De insteek is om nu geen maatregelen (bezuinigingen o.i.d.) in gang zetten om het tekort voor 2026 en verder op te lossen. Het “ravijn” laten we even voor wat het is. Maar we kijken wel heel kritisch naar het opnemen van structurele nieuwe budgetten en bijstelling van huidige budgetten. Want het tekort in 2026 verder vergroten zou in de huidige omstandigheden onverantwoord zijn.
Waar het mogelijk is, willen we door middel van de incidentele budgetten tot en met 2025 een soort vliegwiel realiseren. Dan moeten de incidentele investeringen ofwel garanties bieden dat er (structurele) ontwikkelingen in gang gezet kunnen worden, of dat er door middel van incidentele investeringen nu, op termijn besparingen gerealiseerd kunnen worden.

Financiële spelregels
We hanteren de volgende financiële spelregels:

  • We maken een sluitende begroting binnen de toezichtskaders van de Provincie om zeggenschap te behouden over ons eigen budget.
  • We gaan uit van het budget dat het Rijk meegeeft voor nieuwe taken. We houden rekening met de beperkingen die dat met zich meebrengt.
  • Waar we vanuit autonomie nieuwe structurele uitgaven doen, zoeken we de dekking hiervan in eerste instantie binnen hetzelfde domein.
  • Tekorten lossen we op door te kijken waar we werkzaamheden kunnen prioriteren en te faseren/ vertragen en door scherpe keuzes te maken in de bedrijfsvoering.
  • We zijn terughoudend in het verhogen van lasten van onze inwoners. De onroerendezaakbelasting mag niet hoger worden dan het niveau van de Gemeente Arnhem.
  • We hebben niet de intentie om voorstellen voor te leggen die structureel ingrijpen op het bestaande voorzieningenniveau.
  • We volgen de Financiële verordening 2021. We blijven reëel kosten ramen. Eventuele ruimte die er in de reserves ontstaat en die niet nodig is voor het afdekken van risico’s, zetten we in om kosten te verlagen en investeringen te doen in de dorpen

Prognose begroting 2022 - 2026

Op basis van voorliggende perspectiefnota is het meerjarig financieel perspectief als volgt:

Omschrijving

2022

2023

2024

2025

2026

Meerjarenbegroting na voorjaarsnota

-978

-1.977

-2.283

-2.636

-3.820

Amendement Begroting 2022

-53

Resultaat Meicirculaire 2022

1.743

4.318

6.571

8.096

5.071

Correctie Meicirculaire

-101

-98

-96

-90

Meerjarenbegroting na Meicirculaire

712

2.240

4.190

5.364

1.161

Aanvulling stelpost loon- en prijsontw.

0

-373

-1.136

-1.764

-2.545

Areaalontwikkeling WOZ

70

70

70

70

70

Stelpost abonnementstarief

-280

-280

-280

-280

-280

Saldo voor perspectiefnota

502

1.657

2.844

3.390

-1.594

Perspectiefnota 2022-2026

-49

-2.451

-1.616

-1.246

-1.596

Totaal meerjarenbegroting

453

-794

1.228

2.144

-3.190

Kanttekeningen

Sluitende begroting
Het uitgangspunt is dat we een sluitende begroting maken binnen de toezichtskaders van de Provincie, om zeggenschap te behouden over ons eigen budget. De afgelopen jaren was dit telkens een uitdaging. Hoewel het telkens gelukt is, blijft dit een uitdaging en blijft het meerjarig financieel kader zorgwekkend.

2026 en verder (‘financieel ravijn’)
In de Meicirculaire 2022 heeft het Rijk voor de jaren tot en met 2025 incidenteel extra budget ter beschikking gesteld. Vanaf 2026 zijn de inkomsten vanuit het Rijk echter fors lager (door aanpassing van de normeringsmethodiek en einde Regeerakkoord), daarom wordt 2026 ook wel het ‘financieel ravijn’ genoemd. Wanneer het Rijk het ‘financieel ravijn’ vanaf 2026 niet oplost, moeten we alsnog komen tot maatregelen voor 2026 en verder.

Uitkomst Najaarsnota 2022
De uitkomst van de, nog op te stellen, Najaarsnota 2022 kan nog van invloed zijn op de haalbaarheid van de perspectiefnota.

Risico’s en onzekerheden
Daarnaast zijn er nog de nodige risico’s en onzekerheden. Onder andere doordat we steeds meer taken erbij krijgen en de onzekerheden en risico’s die dat met zich meebrengt, openstaande taakstellingen en ombuigingen, risico’s met betrekking tot de Wmo en Jeugdwet, doordecentralisatie beschermd wonen, wet inburgering, wet kwaliteitsborging voor het bouwen, bodemtaken, gemeentelijke huisvesting en niet te vergeten de druk op de organisatie door de huidige arbeidsmarkt.

Financiële consequenties ontwikkelingen
De financiële consequenties van de in voorliggende perspectiefnota opgenomen ontwikkelingen zijn als volgt:

Omschrijving

 2022

2023

2024

2025

2026

1C

Het optimaliseren van het sportpark Wilhelmina

25

1E

Veiligheid: 1 fte (t.b.v. digitale veiligheid, exploitatievergunning, dorpsgericht met inwoners en ondernemers)

85

85

85

85

1I

Het uitbreiden van financiële regelingen: uitvoeren motie

97

97

97

97

1I

Het uitbreiden van financiële regelingen: meerkosten Gelrepas

120

120

120

120

1J

Het uitbreiden van financiële regelingen: weghalen drempelbedrag

10

15

15

15

1J

Het uitbreiden van financiële regelingen tot 150 procent van de bijstandsnorm

480

620

620

620

2A

Integrale aspecten leefomgeving: Integrale visie op duurzaamheid, wonen, mobiliteit noodzakelijk. Programmatische aanpak is nodig

125

2B

Het herzien van ons woonbeleid

50

2B

Het realiseren van woningen: vormgeven grondbedrijf 50K; startgeld Pro persona 100K; centrumvisie Oosterbeek 75K; 100 tijdelijke woningen: 50K voor 2023 en 2024; mediation 10K structureel; maatwerk nav handhaving 5K str.

300

75

25

25

2D

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

50

50

50

50

2E

Parkeeronderzoek, parkeervisie en parkeernorm nodig als kader voor wonen

40

2E

Binnen dorpen maximaal 30 km per uur -> visie

25

2F

Landschapsbasisplan, maatregelen biodiversiteit

25

25

25

25

2G

Monitoring uitstoot

10

10

10

10

2G

Beleidsregisseur

15

15

15

15

2I

Uitvoering beleid dierenwelzijn

10

10

10

10

2J

Uitvoering geven aan visies/ uitvoeringsplannen centrumgebieden

50

50

50

50

2K

Visie recreatie en toerisme  + Recreatiezoneringsplan

30

30

30

30

2L

Nieuwe visie op cultuur + uitvoering

100

2L

100 jaar gemeente Renkum

70

2O

Aanpassen van de bomenverordening

20

2O

Beleid biodiversiteit

25

2O

Initiatieven vanuit de samenleving / maatwerkbudget buitendienst

5

5

5

5

2Q

Actualisering bosbeleidsplan en bosverjongingsplan (40.000)
Uitvoeren (houtopbrengst -20.000)

40

20

20

3B

Het opstellen van heldere kaders voor participatie van inwoners bij het opstellen en uitvoeren van gemeentelijk beleid.

75

3B

Cofinanciering en stimuleringsfonds lokale initiatieven

50

50

3B

Inwonersinitiatieven - Renkum Doet

250

3C

Aanvulling reserve ICT voor noodzakelijke investeringen ihkv harmonisatie en standaardisatie agenda.

500

3C

Uitbreiding bestuursondersteuning

24

69

69

69

69

3D

Gemeentehuis / gemeentewerf

350

3F

Optimaliseren van het raadsinformatiesysteem

15

Totaal

49

2.451

1.616

1.246

1.596

Deze pagina is gebouwd op 09/08/2022 12:43:34 met de export van 09/08/2022 12:35:12